Cum a dat Roma startul nebuniei serialelor de succes

Am pomenit ieri despre serialul Roma care rula acum aproape 20 de ani, și parcă nu mă lasă inima să nu spun câteva detalii despre el, evident, unele mai puțin știute. Măcar că la vremea aia aveam și eu succes mai abitir la gagici, căci ziceau mai toate că semăn cu Titus Pullo. Oricum, serialul a fost și a rămas unul de referință în istoria cinematografiei, și asta fără niciun fel de cuvinte mari.

Dacă vreți să mulțumiți cuiva că filmul ăsta a fost făcut, atunci trebuie să îi mulțumiți lui Mel Gibson. Dap! Chiar dacă nu a avut nicio treabă cu filmul, a avut un rol indirect decisiv. Vă spun imediat ce și cum. Treaba e că la vremea aia, 2004, HBO-ul mirosise potențialul serialelor în detrimentul filmelor de lung metraj. Și voia să joace la un nivel superior față de tot ce se făcea atunci. Iar dacă vrei să joci în Champions League, atunci bagi și bani (că îi scoți înzecit dacă îți iese pasența), ba trebuie să aduci și jucători de Champions League.

În cazul de față, banii erau undeva la vreo 100 de milioane de dolari. Iar cel care trebuia să dea lovitura era cel mai în vogă actor și regizor de la vremea aia, Mel Gibson. Omul tocmai lansase pe piață „Patimile lui Hristos”, asta după „Braveheart” cu care umflase vreo cinci Oscaruri. Iar în „Patimi”, tipul venise cu ceva nemaivăzut, respectiv să faci un film istoric și să pui actorii să vorbească în limbile originale (aramaică și latină în cazul ăsta), pentru a crea o imagine cât mai fidelă a ceea ce fusese odinioară. Nu mai spun că revoluționase scenele de luptă odată cu „Braveheart”. Știți voi… sânge care sare pe cameră, săgeți care trec prin scut și se opresc milimetric de fața personajului principal, armate care se ciocnesc ca pe vremuri de juri că ești acolo șamd. Acum trebuia să revoluționeze și serialele.

Iar Mel Gibson bătuse palma cu ăștia să filmeze un serial care să schimbe cinematografia, în zece episoade, despre Alexandru Macedon. Chiar stabiliseră data la care să înceapă filmările, pentru a lansa primul episod în 2005. Numai că, na, la vremea aia, ăștia mari din lumea filmului erau mai reticenți să apară în seriale. Așa a fost și Mel Gibson. El ar fi regizat totul, dar nu voia să joace în film. Iar onor conducerea firmei a zis că își bagă picioarele. Nu dă banii ca să nu joace vedeta la zi. Și așa s-a anulat totul.

Roma a fost planul B. Și aici au riscat enorm, pentru că nici în serialul ăsta nou nu apăreau mari vedete. Mă rog, nu unele hollywoodiene. De fapt, unii actori erau cunoscuți, dar în Marea Britanie. Și, da, mai toți actorii din film au fost britanici, căci s-a mers mai mult pe publicul din Europa. Ăla din SUA oricum nu știa unde vine Roma pe hartă și, dacă nu era cu sex și cafteală la greu, nu prea îl prindeai. În plus, ăștia care au produs filmul au avut o dambla de geniu. Anume, să aducă o armată de istorici, etnografi, antropologi, care să stea lângă scenarist și să îi spună ăluia cum era viața la Roma, cum se purtau oamenii în cel mai mic detaliu, ce făceau, care era adevărul istoric șamd. Ceva ce nu se mai făcuse până atunci. Bun, ca să nu o lungesc, filmul a fost un hit. S-a umplut de premii Emmy și așa s-a dat drumul și la sezonul doi.

Aici însă s-a rupt filmul. La propriu și la figurat. Cineva din conducere a decis că riscul e prea mare ca să continue cu așa cheltuieli, că pot ieși pe minus, draci laci, așa că l-au anuțat pe Bruno Heller, scenaristul, că trebuie să pună stop. Acum, ca să știți, ar fi trebuit să fie cinci sezoane. Cel de al doilea ar fi trebuit să se încheie cu moartea lui Brutus. În al 4-lea, mureau Marc Antoniu și Cleopatra. În al 5-lea sezon, Titus Pullo și Lucius Vorenus ajungeau în Palestina, la fix pentru nașterea lui Iisus. Ultimul sezon, din câte se spune acum, ar fi fost mai mult la cererea ălora de sus, nicidecum a scenaristului, care era conștient că Mesia era o cu totul altă poveste. Iar romanilor din vremea aia, sincer, li se rupea de ce se întâmpla în Palestina. Plus că Vorenus și Pullo ar fi trebuit să aibă ca la suta de ani. Oricum, s-a anulat totul.

Când au văzut băieții că numărul de premii Emmy a explodat pentru sezonul al II-lea, și că vânzările de DVD-uri o luaseră în sus amețitor (așa era atunci, cu DVD-uri), ghiciți cine se zgâria pe ochi că a întrerupt filmul fix când era mai tare? Au vrut ei să reia treaba dar, na, decorurile fuseseră demolate, actorii aveau alte contracte de onorat acum, nu mai aveai de unde să o reiei. Dar succesul fulminant de care s-a bucurat Roma a deschis drumul pentru serialele cu buget mare. Și cui i-a pavat drumul? Exact, serialului „Urzeala Tronurilor” în care, pe un model deja patentat, au rupt ăia bara în primele sezoane, doar că să dea rău cu mucii în fasole fix când îți era lumea mai dragă, adică la final. Cum ar veni, mare păcat că nu au făcut ultimele sezoane de Roma, mare păcat că le-au făcut pe ultimele din „Urzeala Tronurilor”. Apropo, mai mulți actori din Roma au jucat și în Urzeala Tronurilor, începând cu Ciaran Hinds, adică fix Iulius Cezar.

Sursa foto: HBO

0 comments on “Cum a dat Roma startul nebuniei serialelor de succesAdd yours →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *